Any Danes out there? Swedes? Jonas? Bjorn?

Anyone can gimme basically what this says:

10.2
Advarsel (gult kort)
a) En advarsel kan gives hvis (men ikke begrænset til);
i. en deltager ubevidst overtræder en regel
ii. dommeren vurderer at der er ved at ske en overtrædelse af en regel
iii. når det er muligt at korrigere for en overtrædelse af en regel
iv. forseelsen ikke har givet deltageren en uretfærdig fordel
b) En advarsel gives ved at blæse i en fløjte og/eller råbe deltagernes nummer.
c) Under cyklingen gives en advarsel (STOP and GO) ved at dommerne foretager følgende 3 handlinger;
i. blæse i en fløjte
ii. vise et gult kort
iii. råbe deltagerens nummer og sige “STOP”
d) Ved udstedelse af en advarsel (STOP and GO) under cyklingen skal deltageren gøre følgende;
i. trække ind til siden, så snart det er forsvarligt
ii. standse, stå helt af cyklen med fødderne på samme side af cyklen
iii. løfte cyklen op, så begge hjul samtidig slipper underlaget
iv. fortsætte, så snart det er forsvarligt, efter at dommeren har sagt “GO”
e) Ved udstedelsen af en advarsel skal deltageren korrigere for overtrædelsen inden konkurrencen fortsættes.
f) Det er ikke nødvendigt for en dommer at give en advarsel inden der udstedes en mere vidtgående straf.

10.3
Diskvalifikation (rødt kort)
a) En diskvalifikation kan gives hvis deltageren (men ikke begrænset til);
i. ikke korrigerer for en overtrædelse efter at have modtaget en advarsel
ii. foretager en åbenbar overtrædelse af en regel, som ikke står til at ændre
iii. anvender fornærmende sprog eller optræden overfor en anden deltager, dommer, officiel hjælper eller tilskuer
iv. blokerer, hindrer eller blander sig i en anden deltagers fremadrettede bevægelse
v. accepterer assistance fra enhver udenforstående, bortset fra dommere og officielle hjælpere, eller accepterer assistance fra en dommer eller officiel hjælper som medfører en unfair fordel
vi. nægter at adlyde henstillinger eller påbud fra dommere og officielle hjælpere
vii. forlader ruten, men ikke genoptager konkurrencen på det samme sted som den blev forladt
viii. reducerer eller ændrer på deltager- eller cykelnummerets størrelse eller udformning
ix. bevidst efterlader udstyr eller personlige artikler på ruten
x. bærer genstande eller beklædning der udgør en fare eller risiko for egen eller andres sikkerhed
xi. anvender ulovligt udstyr for at opnå en fordel, eller som kan udgøre en fare for andre deltagere
xii. overtræder færdselsreglerne
xiii. medvirker til bevidst “dødt løb” mellem en eller flere deltager
b) En diskvalifikation kan gives med tilbagevirkende kraft, hvis deltageren testes positiv ved en dopingprøve foretaget ved stævnet, eller på anden måde har overtrådt DIF´s dopingregler.
c) Dommerne giver en diskvalifikation ved at foretage følgende 3 handlinger;
i. blæse i en fløjte
ii. vise et rødt kort
iii. råbe deltagerens nummer
d) Deltagere, der er blevet diskvalificeret, har ret til at fortsætte i konkurrencen, og appellere afgørelsen når de er kommet i mål.

10.4
Penalty lap
a) En ”penalty lap” kan gives hvis deltageren;
i. overtræder 10 meter reglen på langdistance stævner
b) En ”penalty lap” består af en strafrunde på 200 – 400 meter, som skal gennemløbes umiddelbart inden påbegyndelsen af løbeturen.
c) Dommerne giver en ”penalty lap” ved at foretage følgende 3 handlinger;
i. blæse i en fløjte
ii. vise et sort kort
iii. råbe deltagerens nummer

10.5
Karantæne
a) En udøver kan blive idømt karantæne for (men ikke begrænset til);
i. usportslig optræden
ii. forfalskning af dokumenter, eller afgivelse af falske informationer
iii. deltagelse i stævner når deltageren ikke er berettiget dertil
iv. gentagne overtrædelser af konkurrencereglerne
v. overtrædelse af DIF´s dopingregler
b) Karantæne i forbindelse med ovennævnte pkt. i - iv. idømmes af forbundets bestyrelse, og kan have en varighed fra 3 måneder til 2 år, i hvilken licensen inddrages
c) Karantæne i forbindelse med pkt. v. idømmes af DIF´s dopingnævn.

Det er regelene. Jeg vet ikke hva slags regelene er det. Triathlon?

Basically it’s the rules regarding what quallifies for yellow and red card (disqualification). But you probably knew that. It’s also long. But you knew that as well.

I don’t know the ETU, ITU or whateverTU rules good enough to say if these rules are the same. Or in what way they differ. I could find out, but first we’ll wait and see if someone comes up with the answere faster.

Ok, I’ll try and give a brief summary of the main points.


10.2

a) They’re giving examples of situations where the marshall will hand out a yellow card(warning). The way I interpret it they’re mostly judging intent here and might hand out a card for example if someone is about to break a rule or do so but don’t gain an advantage by doing so.

d) If you get a card during the bike you’ll get a stop and go. Ride to the side, dismount lift bike etc and then go.

10.3

a) Different examples of when a red card(disqualification) is handed out. Basically stuff like blocking, outside assistance, equipment violations and that kind of stuff.

b) Athletes can be disqualified retroactively if in violation of the doping rules for example.

d) Athletes who gets disqualified has the right to continue the race and appeal the decision after finishing.

10.4

a) A penalty lap can be given to athlete who violates the 10m rule in long distance races.

b) The penalty lap is 200-400m and should be completed immediately before the run.

10.5

I think they’re talking about the banning of athletes in violation of rules like unsportmanship conduct, doping, severe violations of the race rules and the like.

these are the danish rules. i’m picking these rules on which to focus because:

  1. danes, as a federation, seem to be more serious about their long distance no-draft racing than any other federation.

  2. there are a lot of good long course danes, as well as long coursers from adjacent countries, and there is likely a fair number of people riding at the same, relatively high, level.

  3. it’s flat, and if there is any country in which the drafting rules will have to be good, this is it.

  4. fredericia is a pretty good test case.

so i’m wondering, bjorn, you must’ve raced under these rules quite a bit. what do you think of them?

I actually haven’t raced under those specific rules at all but I do like the concept of the penalty loops though I think they should be longer. Jonas is far better equipped at answering those questions but I do believe he was quite pissed off about the penalty loop he received at worlds in Fredricia this year for drafting a lapped AG:er in a turn. He’s racing IM Florida this weekend but I’m sure he’ll jump in on this discussion when he gets back.